Sattyg!

I min värld är Y1 ett sattyg. Jobbade igår. Eller försökte i alla fall. Kom bara till Infarten i Falerum. Där tog det stopp.
Lämnade Linköping i tid. Vid Infarten till Åtvidaberg, fick jag balisfel o nödbroms. Samtidigt passade dragkraften på att försvinna??? Rullade in till plattform. Hade några minuter på mig att felsöka o ringa. Lyckades få ur den motor som krånglade ur drivlinan men hade den fortfarande igång för generator o kompressorns skull. Testa att rulla lite. Fick då ATC fel. Startade om den. Skrev in mig på nytt i radioblocken o gav mig av.
Kom utan för Åtvid. I första backen upp, nästa ATCfel. Provade ny omstart. Gick inte. Tog kontakt med TKL o TK.
TKL hade ett mötande godståg i Falerum o ville att jag skulle ta mig dit så fortsatte framåt. i 30 km/h. Det gick inte fortare än så!!! 1 motor av två som drev. Väldigt slö maskin alt något mer fel???
För att passera in på stationen var jag tvungen att stanna till o inhämta tillstånd. Allt var klart o jag skulle köra in. Då dog andra motorn oxå. Antagligen för att generatorn inte laddade batterierna. Det blev en evakuering där ifrån istället för Överumsbruk som vi hade tänkt oss att komma till för att vända, ja helst hade vi ju velat åka till Västervik men så långt var ju bara att inse att vi inte skulle komma. Bussen fick snabbt omdirigeras till Falerum istället. Fick av allt folk, en sur gubbe annars gick allt väldigt bra. Tågvärden kom tillbaka o vi satt i mörkret o kucklílurade med varsinn ficklampa i någon timma.
Första förslaget på hjälplok jag fick av tkl var det godtåg som stod framför mig. Funderade på hur det skulle gå till då stationen bara har två spår?? Jag gick fram o pratade med föraren på detta o vi var helt överens om att det var helgalet o skulle inte hjälpa ett dugg. Så M.L fick ställa in sitt tåg o komma ner med nästa Y1 o hämta denna. Vi hjälptes åt att hänga i o köra in på stationen, så godståget fick köra före. Sedan fick vi växla över till andra spåret så nästa Y1 kunde komma in för möte. Medan vi höll på med detta tickade klockan på bra. Jag skulle sedan köra nästa tåg 19.15. Så Taxi beställdes åt mig så jag skulle komma snabbt till Linköping. Gick o väntade på taxi som aldrig dök upp. Ringde o den var på väg... När den väl kom visade det sig att föraren i denna bil hade slutat för dagen o tänkte kliva av sitt skift. Han ringde några samtal o fixade fram en annan förare. Sedan släppte han av oss vid vägkanten någonstans där jag aldrig skulle hittat hem ifrån. Efter några minuter kom nästa taxi. Nu började det brinna i knutarna.
19.15 avg. 2 mil kvar o klockan var 19.00. Kan gå, beroende på trafik o trafikljus i Linköping. Samtal i taxin från TK som ber mig invänta resenärer frånt sent X 19.17, ha ha tack där fick vi just två minuter x-tra.
Tack o lov stod tåget vid  plattform igång o klart att köra, resenärerna ombord o informerade om läget.
Taxin bromsade in vid tåget samtidigt som baken på x:et försvann, klockan var 19.17!
Hann säga två ord till dem som stod där o väntade tålmodigt, tack för hjälpen!!!!
Har nog aldrig varit så behagligt att sätta sig i en Y2, som fungerade!!!
Innan vi fick åka rullade M.L in med skrotet vi lämnat honom med i Falerum. Taxi 1000kr åt h..e, lätt att vara efterklok, inte mitt beslut. Kom iväg 7 minuter sent.
I Bma  var vi ikapp tiden, när vi ombads invänta en sen buss, så i slutändan blev vi ändå sena.
MAT!!! var vår tanke när vi landade i Kalmar o hade varit igång sedan 14, nu var klockan 22.30.
Matstället närmast, fort! Nä hä, de tog inte kort! Nertill bankomaten o sedan matstället igen, nu kö.
Landade på hotellrummet strax efter 23. Åt ihop K.A o jag o gick igenom dagen. Vad vi gjort bra o dåligt o vad vi kan förbättra.
Roligt har vi haft i alla fall. Alltså, det hjälper ju ingenting att bli arg i sådana här lägen, ingen rår för det. Så vi har bara skrattat.
Okej skrattade inte så värst när jag gick från den hytt jag körde i, till den ändan av tåget alla maskiner, knappar o sånt sitter i, för 10e gången för att återställa o omstarta ATC(dator) o motor. 37 förväntansfulla resenärer fast på en Y1a i skogen i mörkret.

Kommentarer
Postat av: Wicke

Men jösses - vad håller ni på med där i östergötland? Låt mig gissa på Y1 1333? Den har väl haft elproblem rätt länge. Jag anser ju att Y1 är bra grejer, så jag kanske är partisk, men jag fattar inte riktigt vad som har hänt?





1. Du får balisfel och nödbroms (?). Dragkraften försvinner. Tja, det gör den ju om man får nödbroms. Går att hämta upp igen.

2. Att cigga ur tar cirka 30 sekunder om det behövs.

3. Ytterligare ATC-fel, kanske läge att kolla om vagnen laddar och om inte varför den inte gör det?

4. 30 i uppförsbacke på en motor låter inte så unikt. Det är bara en axel som driver också, lätt för hjulpsinn!

5. "Första förslaget på hjälplok jag fick av tkl var det godtåg som stod framför mig. Funderade på hur det skulle gå till då stationen bara har två spår?" - det går väl (om inte radioblocket sätter käppar i hjulet, därom vet jag inget)?



Jag har blivit stående en gång sen jag började, och det erkänner jag villigt delvis berodde på skit bakom spakarna. I övrigt har det väl körts lite på en motor och sånt, men aldrig att jag inte kommit fram med Y1. Det är bland det tryggaste som finns på det viset. Har ni så dåliga fordon där nere? Att Y2 var kass visste jag iofs. Eller är det nåt annat?

2008-11-30 @ 20:55:21
URL: http://wicke.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0