Ok.
Så om du har ett ATC besked bortfaller tanken på att det kan vara stopp i nästa signal?
Enligt nya JTF vi ska lära oss i vår.
Tog det där ifrån för att det är enklare förklarat där.
Men jag kan vara ute o cykla, för det är ju som sagt detaljerna som gör det. Har man inte varit ute för detta på 4 år så glöms en del bort. O då skulle jag nog den gången ta det säkra före det osäkra o bromsa o ringa o fråga!
Detta gäller försignaleringen på huvudsignaler!!!
Men varför bromsa. Om du kommer till en signal där försignaleringen är släckt som visar kör och ingtet nytt besked kommer upp i ATC:n, varför bromsa? Inte har du fått ett bailskongruensfel , vad skulle annars kunna orsaka problemet annat än att lampan i signalen gått sönder. Ring snarast TKL och meddela felet. Detta ersätter § 53 mom 4.5 andra stycket.
Ändringen infördes 2003 och vi fick denna ändring plus några andra ändringar under vår tid på skolan (TCC Hallsberg). Ändringarna införs inte i själva SÄO:n utan man får ett par pappersidor att sätta in i pärmen. Strömbegränsningstavlan är ett annat exempel.
Märkligt att ni inte fått detta eller att era intruktörer inte vet om detta som gällt i 5 år!
I morgon ska jag på JTF-utbildning. Ska kolla vad som står i JTF:en för det du visar måste i såna fall undersökas eller kanske står det på ett annat ställe.