Hej W


Har fått denna kommentar under natten:
Postat av: W

hej!

kul att läsa om en y1-förares vedermödor, är själv förare på kinnekullebanan. :) av din beskrivning ovan blir jag dock lite fundersam, var det verkligen hög kylvattentemperatur som var problemet? indikerade det bara "multipelfel" och inte "kylvattentemp hög" också? det ser lite mysko ut i mina ögon. det ni gjorde med knapparna (som sitter vid generatorsäkringarna, inte själva generatorerna, de sitter vid motorerna under vagnen) var att nollställa felindikeringssystemet. knapparna hör till detta. :)

P.S: Y1 är det bästa som finns ;)

Helt riktigt indikerade bara multipelfel, kylvattentemp hög hade vi bara vid ett tillfälle. Problemet var ju i a f i slutändan att motor B blev för varm, ca 250 grader o sedan gick ner på tomgångsvarv, Vad som indikerar varmt då har jag ju noll koll på, med då får jag lov att skylla på din Ins(S.L), då det var han som försökte lära oss detta förra veckan.
Att vi resetade något förstår jag, det är alltså felindikeringssystemet, ok, man ska hålla in länge i a f. Inget vi blev visade i förra veckan i alla fall. Att det sitter vid generatorsäkringarna i S4 borde jag kanske tänkt till o skrivit, men när jag bloggar tänker jag nog inte på detaljer som sådant, rätt slut var jag oxå.
Det vi sedan höll in var Förreglingsrelä Fram-Back (RAI) i F5 skåpet.
Min gissning är att samma funktion skulle uppnås genom att koppla ur förreglingskretsarna (S1) o mittställa axelväxlen(F3B). Men då måste man ju stanna o det tar tid.
Är det så?
Vad skulle vi gjort i stället?


Kommentarer
Postat av: W

Så man har fått ett inlägg dedikerat till sig. Smickrande! Aha, ni hade bara multipelfel. Nåväl, vackert så - motor B gick varm som du skriver. Inte 250 grader kanske men väl ungefär 100. Det är felindikeringssystemet, EDC kallat, som sitter i era Y1 1310 och 1333, som ni resetade. 1317 har inte detta. Hur det är med 1334 vet jag inte. Den vagn ni var på i Lidköping kan mycket väl ha varit en vagn som saknar detta system och då blir det ju lite svårt att visa praktiskt. Tja, tekniskt sett är det en stor skillnad på generator och generatorsäkring, men visst, hir i bloggen spelar det kanske inte någon jätteroll. Angående framindikeringen vet jag inte riktigt vad ni gjorde, men funkade det så är det säkert bra. Ni tappade alltså framindikeringen och förbikopplade på detta vis? Ganska slut - tja, ibland är det jobbigt att vara lokförare :)

2008-06-04 @ 13:52:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0