Nattjobb

Gick tillslut ut i snöovädret o letade lok. Hm, något smartskal hade ställt ett annat mitt fram så det gick knappt ta sig ut. Ett postlok såklart, så det gick inte att byta heller. Hm, blev till att fundera en stund på hur jag skulle lösa detta. Blev till att trixa runt lite vid lokstall på Sävenäs. Inte lätt men det gick. Kom nog tom iväg 3 minuter tidigt. Gav mig av mot Kville, hittade mina vagnar. Pulsade i mer snö. Hade givetvis tagit lågskor.. smart! Bromsade mitt tåg o kom iväg en timma tidigt. Lyssnade på  Män som hatar kvinnor på vägen. Det snöade hela tiden. Blev ju bara värre o värre desto närmare Falköping jag kom. Där skulle jag gå runt med loket o åka åt andra hållet. Hade dessutom blåst upp mot perrongkanten så det gick upp till knäna när jag hoppade ner. Något personnattåg passerade sen fick jag åka igen. Pratade med fjärren o fick min misstanke bekräftad. Personalen på Jönköpingsgodsbangård börjar inte så tidigt så jag skulle få stå kvar nere på centralen en stund. Blev en timma där. Bad att fjtkl skulle ringa o väcka mig då det var dags, men ställde även larmet på mobilen sen blundade jag en stund. Inte för att förarstolen är så jättebekväm, så är det upplyst i jönköping också, sov nog inte så mycket. När jag tillslut fick åka upp till jögb o lämna mina vagnar passade jag på att fråga fjtkl om loket verkligen skulle bli kvar där o visst han hade inget på att jag skulle ta med det till Nässjö. Kollade med ltkl på bangården var jag skulle ställa loket. Han hade inte en susning, inte jag heller. Vi beslutade gemensamt att det stod minst ivägen om jag gick runt på mina vagnar o ställde det på samma spår som jag var nu. Sagt och gjort, där fick det bli. Beställde en taxi. Funderade på om någon utvilad taxichaffis fanns att få tag i 5.30 i Jönköping som ville köra de 4 milen till Nässjö i detta snöoväder. Jag är ju dessutom livrädd för att åka med andra.  Helst hade jag nog satt mig o väntat på första tåg, men ville ju hem och sova också. Tog 20 min sen kom det en taxi. Inte en billig natt för mitt företag.  Tåg till G 166kr min lön 3000 + övriga kostnader på ca lika mycket till+ taxi 750kr. Var hemma i säng 7.45 då min arbetstid slutade. Så på det stora hela var detta en mycket behaglig o bra natt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0