Jobb som "duger"

Hittade en ny artikel ang ungdomar o jobb. Jag tror att man är helt rätt ute om man annonserar på rätt ställen på Internet. Det är där de letar. Sen tror väl jag att det kommer att bli svårt ändå för kommunerna att om 3-5 år hitta ungdomar som vill jobba inom vård o omsorg. Tror inte detta är tillräckligt "fint". Idag ska man tjäna pengar på sin blogg, lr jobba med media på något annat vis. Ett jobb där man kan springa på stan o fika o gå på gym helst på arbetstid när pengarna trillar in ändå.
Jag valde också bort vården för några år sedan, valde turismbranchen istället. Jag har alltså gjort likadant.
Grejen är ju också vad ska de göra i väntan på att proppen Orvar ska gå hem? När man idag inte kan få en fast tjänst, utan man hoppar runt på en massa timvik. Såg något om att det skulle bli billigare att anställa dessa ungdomar, kanske ett steg i rätt riktning.


 Från moderaternas hemsida:
Företagssatsning för ungdomar

 Allt fler unga får jobb, vilket är viktigt. För att värna den utvecklingen har finansminister Anders Borg och näringsminister Maud Olofsson presenterat ytterligare förslag som underlättar för ungdomar att få jobb.

Regeringen kommer att lägga fram ett förslag om att ytterligare sänka socialavgifterna för alla personer under 26 år. Förslaget innebär en kraftfull nedsättning och jämfört med tidigare ungdomssatsningar berörs nu alla under 26 år.

Förslaget avses träda i kraft den 1 januari 2009.

· För 18-24-åringar föreslås att arbetsgivaravgifterna sänks från nuvarande 21,30 till 15,74 procent

· För personer under 18 år samt för 25-åringar föreslås att arbetsgivaravgifterna sänks från nuvarande 32,42 procent till 15,74 procent


· Egenavgifter sänks på motsvarande sätt


· Arbetskostnaderna för ungdomar blir därmed ca. 13 procent lägre än vid full arbetsgivaravgift


· Nettobudgeteffekt 2009: -5,63 mdkr


Grejen är ju sen bara att få jobben att duga. På något sätt måste man höja statusen på dessa jobb, som faktiskt behöver utföras av någon. Vårdbiträde, lokalvårdare osv.

Så nu ska jag fortsätta lokalvårda mitt hem. M. har lyckats putsa fönstern.
Var ska man nu sätta gardinstången då? I taket lr högt upp på väggen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0