Auktion

Gårdagen bjöd på finfint väder vilket var tur det. Auktion på skolgården.
Massor av folk kom. Vi inväntade mor & far , så vi fick åka med dem bort. De hade vår husvagn med, den har ju stått inställd o igår var det dags att ta ut den, så det fick pappa lov att göra, vi är för morgontrötta.
Han hade även varit o hämtat vår gräsklippare som jag lämnade in i fredags, jag orkade ju inte åka till stan en gång till x-tra. Barnen tog sina cyklar o drog till skolan redan vid 9.45. Madde skulle nog stå i loppiskassan.
Vi kom iväg ca 10.15. Började med en tipspromenad, med frågor om Astrid Lindgrenfigurerna. Det var ju liksom temat för dagen, då hon skulle ha fyllt 100år i år. Auktionen i Backorva, med sockerdricka osv.
Madde kom på att hon glömt kläderna till teatern hemma så hon o morfar fick åka hem o hämta. Jag fyllde i både min o pappas tipslapp, samma trodde jag. Hade väl några osäkra.. tex vad spöket hette som Abbe berättade om?
Kl 11.00 var det dags att tränga in sig i gympasalen. F-2 bildade kör och 3-4:an spelade en kort teatersnutt till varje låt. Madde var med i Ronjapjäsen. Hon spelade Birk. De flesta Astrid låtarna hade de fått med.
Kollade vidare bland loppissakerna, skulle skämts ihjäl om jag hängt mina kläder för allmän beskådning på detta vis, en hel vägg var täckt med gamla kläder, urtvättade fula T-shirts, färdiga att slängas. Bäcker hade vi skänkt, det var fler som hade så det fanns det gott om + en massa annat skräp. Gick ut o tog en fika i solen istället.
Kaffe o ostkaka. Ostkaka, sylt och grädde var skänkt av Frödinge. Så den 20:an var ren förtjänst, o kön var lång hela tiden.
Medan vi fikade kom Linus o meddelade att vi var vinnare i tipspromenaden. Mamma på 2:a, pappa på 3:dje o jag på 14:e plats. De på 11 rätt o jag på 10, konstigt då jag skrev samma på pappas o min lapp, tror inte jag garderade någonstans...
Hämtade ut priser, mamma o pappa fick varsin fruktkrog (Vi fick en av dessa sen), Jag fick en ny diktsamlingsbok skriven av barnen, hade ju bara ett antal sådana hemma, bra presenter till nära o kära. Vår skola har ju litteratur inriktning, så boken har alltså barnen på skolan skrivit dikterna i o givit ut.
När vi hämtat priserna började auktionen på allvar med en riktig auktionsutropare, det var trögt i starten, men kom igång efter ett tag.
Det gick kristallkronor, servis, lampor, cyklar, barnvagnar mm. Emil fick sin brandspruta o brödspade oxå.
Famåt 13.30 började grejerna ta slut o folk begav sig hemåt. Vi tog en korv allihop, så vi slapp laga lunch när vi kom hem. Väl hemma blev vi kvar i solen ute på garageuppfarten o pratade med grannen ett bra tag, det var så skönt att bara stå där, även om jag var trött i fötterna efter skoldagen.
Mamma fick med sig lite byxor hem att sy upp, att inte ha någon symaskin är ju ett bra skäl att slippa detta. Så jag ska nog inte skaffa någon heller.
Lotta hade ringt kvällen innan så jag gick o ringde upp henne när mor&far hade åkt. Sedan började jag att sopa bort löven i gången mellan hus o garage. Hann även med ett av blomlanden. Gjorde det allra sista när hon kom medan vi pratade. Sen tog vi kaffepaus på altanen.

Kommentarer
Postat av: carro

kul blogg ...
Ha en bra dag.
Kram

2008-04-27 @ 08:13:53
URL: http://underbliven.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0