Luciatåg

Madde kom hem o ville gå på kören helt plötsligt igen. Hon har varit med förut vid lucia o julspel o musikaler.
Men nu tyckte jag nog att det var lite tajt. En övning o sen Lucia o två innan julspelet. Tyckte hon borde varit med hela terminen i s f. Men men... jag är ju inte den som hindrar barnen att vara med. 
Grejen var ju bara den att detta skulle börja 17.30. kl 18.00 skulle vi vara i skolan o kolla på Linus Luciatåg.
Ringde pappa o kollade om de var klara o kunde skjutsa Madde men det var de inte. Bestämde ist att de skulle plocka upp Linus o jag skulle skjutsa Madde. Bara att klockan var 17.15 när jag klev ur duschen. Skulle få Linus stjärngosse grejer med.  Kom ut o is på rutorna. Känner då paniken växa. Kommer ju aldrig att komma i tid.
I detta läge blir jag ju då arg på Madde som kommer på sådana här grejer sista dagen. Tycker att hon kunde gått ut o skrapat rutor i af ist för att sitta vid datorn tills det är dags att åka om hon nu så gärna ville åka.
Så när vi kommer till församlingshemmet har ju de andra redan börjat. Hon stack in huvudet o vände medan jag vände bilen. Sen kom hon tillbaka o ville inte vara med. Hann istället hem igen. Men var ju fortfarande superarg, då istället för att jag fått åka iväg i onödan, o skrapa rutor. Hade ju inte tagit egen bil till skolan annars utan åkt med mamma o pappa.
Kom tillslut i tid till Linus grötfest.
Fick se ett ordentligt Luciatåg. Många föräldrar o mor&farföräldrar var det. Tror vi var närmare 100 st. Tur att vi fått ny gympahall. Mattias kom när Lucia tåget var slut. Fick i af lite kvällsmat. Antar att han någon gång när han blir gammal kommer att ångra att han missar alla dessa tillfällen med barnen. Jag har väldigt svårt att förstå att jobbet går före allt annat.
Jag är ju precis tvärt om. Jobbet kan jag både ha o mista, om jag inte kan få vara med mina barn överallt när de har spännande aktiviteter.
I matsalen sen blev det däremot trångt. Det var ett bord uppställt utanför med smörgås, pepparkakor, kaffe, saft o skumtomtar. Sen stod de o serverade gröt. Mamma o jag funderade på hur det såg ut i matsalen med bord o så när vi gick. Då vi gått där båda två. Om vi hade långbord istället för massor av runda bord.
Pappa pratade med någon jobbarkompis som hade barn i Linus klass. Vi andra tycke dessa två herrar skulle vara stjärngossar på BTdagen efter. Tror inte de gick på d men det hade nog gjort succé om arbetsledarna hade kommit som stjärngossar.

Kommentarer
Postat av: Emelinda

Som du vet är vi uppväxta med att bara en utan föräldrarna följer med på jippon. Mamma jobbade jämt o det var oftast pappa som bara var med, samma sak om nån av oss barn var sjuka, då var det pappa som var hemma. Vi har ju aldrig lidit av det så Mattias tycker väl det räcker att en av er går o den andre tjänar pengar.

2007-12-14 @ 13:29:59
URL: http://emelinda.blogg.se
Postat av: Mona-Lisa

Ser vad Emelinda skrivit men där kan jag inte riktig hålla med, innan hon föddes så var det alltid mamma som var med på det mesta (föräldramöten,vakter vid klassfester samt andra möten) men däremot har alltid pappa varit hemma när barnen varit sjuka och oftast även vid skolavalutningar. Detta
för att sjukvården (patienterna) behövde personalen men maskinerna på Studsvik kunde vänta men även av ekonomiska skäl vem som tjänade mest.

2007-12-14 @ 13:57:59
URL: http://gopshusgarden.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0