Jour

Jo, det blev jour i Söndags. Hade en så skön dag.
Helt tyst o tomt på jobbet till 11.00. Fixade med en massa papper. Ledighetsansökningar, reseersättningar, instruktionstillägg mm. Plockade ur diskmaskinen.
Satte på min nya skiva Absolute Relax Christmas.
Slog mig ner i soffan, fixade mina naglar.
När det började droppa in folk, tyckte jag att det var bäst att rymma. Ringde transportledningen o lämnade mitt mobil nr o sa att jag kunde nås på den om det var något. Skjutsade eleven till Avbytesplatsen, o kollade att han hittade den han skulle få åka med.
Tog en sväng bort till ÖoB. Börjar bli tätt med  sådana runt oss nu. Skänninge, Tranås o Nässjö. Motala o Linköping fanns ju sen tidigare.
Tog även en vända på stan, julmarknad. Men ni vet, smålänningen i mig var vaken.
Blev inget handlat.
Jo, åt Systembolaget handlade jag.
De ska bjuda folket som köar på fredag på glög o pepparkakor, så jag fixade termosar o pepparkakor.
Tänk om folk kunde ha vett att fundera ut lite tidigare att det är jul o att man vill ha något från bolaget istället för att dumköa sista dagen.
Snacka om att jag vill sätta dumstrut på sådana. Om man nu måste gå dit över huvudtaget.
Ja ja, min jour var det ju.
Åkte tillbaka till jobbet. Nu hade man kommit på att man skulle försöka köra ett tåg ett par timmar tidigare. Undrade om jag kunde tänka mig att köra det fast det skulle innebära två timmar övertid, visst hade jag suttit där hela dagen kunde jag visst köra detta o känna att jag gjort något. Man skulle då fixa en ny order.
Ha- tji fick vi. Kontaktledningen var nedriven utanför Jönköping så det bidde inget med det inte.

När jag gick på stan tidigare träffade jag på en kollega som skulle börja vid 18-tiden. Han bad att jag skulle kolla över loken när jag kom tillbaka o växla fram hans så det inte stod i mitten. Vi fickparkerar ju inte direkt loken. Snäll som jag är hade jag kollat detta. Men insåg rätt snart att även hans tåg skulle vara inställt denna dag.
Så sista gången jag pratade med transportledningen o bad att få gå hem så föreslog jag att han skulle få köra detta x-tra tåg senare. Han hade ju ändå tid till 23. Inte schysst av mig kanske, skulle hållt tyst, så han hade fått hemjour o jag övertid. Men jag vill ju bara hem då.  
Så vi möttes i dörren han o jag. Var hemma vid 19.15.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0