Nyttan?

Måndagens arbete började ju sådär bra.
Telefonsamtal på vägen till jobbet. Tågsättet jag skulle ha stod igång då det just kommit in, det betyder att det nog eg fattas ett, då det borde ha kommit från N. Jaja, spelar roll, jag fick ett tåg att köra.
Växlade ut. Tidigt. Fick byta plattform då vi var tidiga o det andra stora bolaget som kör tåg med fönster, skulle avgå före oss på samma spår inte hade kommit till plattform än. Trafikkontoret ringde o bad att vi skulle invänta södergående X, visst någon minut kan jag vänta men inte mer, för det slår på näst nästa norrgående tåg, som jag vet har resande med X:et norr ut alltid, med bara åtta minuters marginal. En snabbkik på signalerna framför när det var 10 min kvar till avgång. Äh... så där ska det inte se ut. Svart i dvärgen. Alltså signalen var helt slock. Släckt heter det visst. Ringde Tågklareraren. Hela Linköping C var strömlöst visade det sig. Ringde Trafikkontoret, beställde bussar. Första prognosen var att det skulle ta en timma. Samlade resenärerna till mitt o nästkommande Västervikståg vid en av dörringångarna.
Gav information om vad som inträffat o våra vidtagna åtgärder. Bad dem stanna o invänta ytterligare besked. Ville ha bekräftat att det verkligen skulle komma bussar innan jag skickade iväg resenärerna, så de skulle slippa springa fram och tillbaka eller stå utan information igen. Vi stod där i ca 20 min. Fixade en taxi till de som skulle med båten i Oskarshamn. Skickade resenärer till Rimforsa o Kisa med ordinarie landsvägsbuss. Kvar stod sedan några tappra själar. Ett tu, så var trafiken igång igen. Alla kvarvarande  fick gå ombord. Västerviks folket hade hunnit iväg till bussen med sin tågvärd men mina var kvar. Så vi kunde avgå ca 30 min sent. Tror de oxå kom iväg sedan, med tåg!
Hann inte långt förrän nästa besked kom. Vi har beställt bussar från Rimforsa då nästa tåg får för stor försening uppåt annars, ni får stå kvar där o vänta o sedan köra tomt ner till Vimmerby o stanna där, vi ställer in ert tåg vidare.
YES! En tidig kväll, skulle t o m hinna gå o äta i Vimmerby.
Bussen stod o väntade på oss, iväg med folket o sedan satte vi oss o bara snackade skit ett tag, jag o min tågvärd.
ca 40 minuter sernare fick vi rulla vidare. Nytt besked. Ni ska åka till Blomstermåla o vända. Jaha, stor idé.
Där skulle vi invänta vårt ordinarie tågläge.
Lämpligt i detta läge hade varit att stoppa oss i Hultsfred o släppa fram nästa norrgående i tid. Det gjorde man inte utan vi fick rulla vidare för att sedan stå i Blomstermåla  o vänta. De fick en försening på ca 20 min. Innebar att när vår ordinarie tid var inne, så var det ju stopp igen, för då skulle vi möta ett försenat tåg, som hade blivit sent på grund att att vi var sena o så här håller det på. EN resenär hade vi, han skulle till Högsby. En till klev på i Hultsfred o åkte till Vimmerby. Ja vad mycket nytta man gjorde denna dag då.
15 min sena in i Vimmerby o ner i sängen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0