Nattuggla

Fredagen inleddes redan kl 05.45. En tid då man borde gå o lägga sig om jag får bestämma, som den nattuggla jag är.
Duschen, kolla så tåget var i tid o klä sig, sätta i sladden på bilen då termometern visade -0,9. Fixade lite mackor att ta med till frukost. Sedan iväg.

Inget krångel på morgonen alls, skönt. Alla i tid o det flöt på bra. Så pass bra att jag hann kliva ut i Hf o säga tre ord till en fd kollega. Innan tågvärden ropade. En resenär som inte ville betala, ett visit kort till någon på ett statligt verk bara. Vi fick han att betala, kom iväg en minut sent. Väl i Kalmar sprang jag o köpte mig en sallad, clementiner o så lite godis så klart. Iväg bra igen, i tid hela vägen, så skönt.
Rullade in i Lp ca 30 sek tidigt t o m. Stod 3 kollegor på perrongen bredvid, vinkade lite. En av dem skulle köra mot Kalmar en annan mot Västervik. Den tredje hade jour. Vk tåget kom in strax efter o Kalmar avgick. Den som kom från Vk skulle vara behjälplig vid inväxling. Killarna stod kvar o pratade medan jag växlade in! De kom samtidigt som mig genom dörren sedan jag ställt av fordonet. Då kan ju jag bara inte låta bli att fälla en sur kommentar. Jag vet att detta gör mig en surhäxa. Men va 17! Vi skulle ju hjälpas åt. Jag springer ju för 17 benen av mig åt andra. Funderar på att sluta att hjälpa då? Skulle det funka? Var o en sköter sitt.
Väl i bilen ringde jag fritis, att Linus kunde cykla hemåt. Stannade på City Gross, handlade lite smått. Orkade inte engagera mig, massor av folk. Innanför dörren 17.30. Slängde in en fläskfilé i micron, tanken hade ju varit att ta upp den på morgonen, men det hade jag glömt. Ugnen på o en påse, potatisgratäng i en form.
Plockade undan på vardagsrumsbordet, så jag kunde duka där. Dammade av lampan över, ett tag på Tv´n var visst välbehövligt oxå. Dukade. Stekte till filén innan den oxå fick lov att åka in i ugnen.
M kom hem. Det första han gör är att få av sin uniform. En stor skillnad mot mig som inte kom ur den förrän vid 22. Jag är ju ledig i helgen o ska ändå tvätta o massor annat som kändes viktigare direkt när jag kom hem. Sedan blev det inte av.
Sedan landar han vid datorn o läser nyheter o bloggar o mejl. Innan det är dags att byta till soffan då maten är klar. 
Åt o tittade på frågesportprogrammen som bjuds.
Sov sedan i varsinn soffa till Världensbarngalan. Inga Nattugglor där.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0