Kaotiskt

Så skulle man väl kunna sammanfatta helgen.
Jobbade i fredags. Först Västervik en sväng. Fick balisfel, var väl inget konstigt eg. Men strax efter, en tillsynes helt oförståelig nödbroms. What? Inget Atc broms, inte balisfel, inte ATCfel. Vad hände?
Samma fordon till Kalmar då det inte fanns så många att välja på i helgen.
Prickade ett rådjur. 5-10 min senare. ATCfel. Atc´n vägrade att starta om så det fick bli tillstånd av min Ky-kursare´s pappa, vår säkerhetsjour S.L att fortsätta utan. In till Bg. Det hände strax innan backen upp mot Bg. Väl där testade jag ju igen att få igång ATC. Funkade hur bra som helst. Ner o sov ett par timmar 00-06. Smaskig frukostbuffé på hotellet, Våfflor! Ner o startade upp min lilla Y1a igen. ATC´n funkade även denna gång, nu i den ända som inte funkade igår.
Jaha va bra. Funkade nästan i 50 min. Sen ville den inte mer. Tillstånd igen.
ATC´n fastnade vid start på 02 i förind. o 2 i Huvud ind. för insatta, dvs lokanpassningsfel.
Attansbananer, detta skulle ju innebära externmarkering på Radioblocken. Beställde genast bussar, för då vill man inte ha folk ombord. Fullsatt tåg! Den enda buss som fanns tillgänglig tog 19 personer. Vi hade 15 st som skulle vidare efter Lp, dessa satte vi på bussen i Vib. Problem uppstod dock, då det där stod 10 st som skulle vidare. Försök gjordes att fixa ny buss eller taxi. Stod kvar för att se om vi kunde lösa det, passade på att kasta av en kille som redan på morgonen fått i sig en vinare o spillt kaffe över övriga resenärer. Han lyckades trilla mellan tåget o plattform. Fick hjälpas upp.
Så ca 15 min sena därifrån blev vi. Puttrade vidare i våra 80 km/h som blir max hastighet utan ATC, alltså jag tror o försökte med 80 då jag inte hade någon hastighetsmätare heller. Tappade alltså ytterligare tid. Hade fem lediga platser i tåget, en resenär blev lite kinkig. Efter mer information om resegarantin blev även han tyst. Tror vi jobbade rätt så bra alltså. Vi upplyste hela tiden om vilka problem som uppstod.
När sedan externmarkeringssträckorna kom blir man ju tvungen att stanna vid varje infart till stationerna o begära tillstånd att fortsätta. Sedan inne på station stanna o skicka koder. I Hjulsbro var vi 30 min sena. Då fick vi vänta där i 7min ytterligare så att nästa tåg inte skulle bli sent oxå.
Så totalen blev -37.
Fordonet har sedan stått hela helgen, försök att byta antenn gjordes, men det är ju inte det som är problemet.
Elektrikern ringde mig i går eftermiddag o ställde lite frågor.
När han fick klart för sig att inte heller hastighetsmätaren funkade sa han aha. Så jag hoppas han löste problemet.

Kommentarer
Postat av: Joakim

Måste vart den Y1an jag mötte idag i Mantorp, sakta puttrandes söderut :)

2008-10-07 @ 21:19:24
URL: http://www.ewenson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0