Första dagen

Vi började vid fikabordet med lite kaffe. Tjejerna hade frukost med sig. Pratade lite allmänt skitsnack.
När sedan cheferna behagade dyka upp, var första frågan om Projektor/kanon var införskaffad, det var det ju inte.
Slog oss ner i vår undervisningslokal o började bekanta oss med Y2:an. Vi kollade alla tre på D´s laptop i motljus. Var ju sådär bra bild.  Det är ju inte helt nytt för någon av oss, jag är ju bekant med innebiten, reset o sånt har man ju fått göra som tågvärd, då fordonet består av två motorvagnsdelar med en mellan vagn. De två motorvagnsdelarnas utrustning finns i varje del. Alltså motor a+b i A-ände och motor a +b i B-ände.   Mycket invecklat, för någon icke insatt gissar jag. Snurrar i alla fall i mitt huvud i kväll, apparatplacering har tjatats hela eftermiddagen.
Vi bröt kl 12.30, för att åka ner till Verkstaden o titta på ett fordon medan de fortfarande stod inne, vi hade mellan 9-13 på oss. Hann träffa fler gamla kollegor. En förare som skulle ha det tågsättet som vi var på, sedan kom även tågvärden, hon ska dessutom gå över.
For runt o letade lunchställen vid 14tiden. Inte så lätt då de flesta slutat med lunch så dags. Å är dessutom laktosintolerant, så vi kunde ju inte äta vart som helst heller, som tur var hade hon själv koll på vilka ställen som funkade och inte. Kan inte vara lätt det där.
Hittade i a f tillslut ett ställe som hade buffé till kl 15. Lasagne + kåldolmar + pasta, blev mest sallad för min del.
Glad nyhet var att vi blir bjudna på lunch under utbildningstiden!!! Vi tre sa ju det på skoj på infomötet. De tog oss på allvar, gött för oss, då vi är de som har längst utbildning. De som redan kan fordonet o så, börjar ju först 15/6.
Repeterade dagen när vi kom tillbaka.
Fler kollegor dök upp, bla min handledare. Hon såg mig nog inte direkt när hon flög in. Det gick dock upp ett ljus efter ett tag att det var jag som stod där. Hon utbildar i säo o undrade om det var säo eller BVf som skulle användas. Var alltså helt inne i sitt. SJ personalen får ju denna utbildning nu innan de går över för att allt ska vara tipptopp vid övertagandet.
Uniformsdiskussion blev det oxå innan jag for hem.
Vad ska vi ha nästa vecka? Vi är inte SJ anställda? Vi får inte ha Veolias än? Men vi ska vara prydliga... Vara ute på tågen hela veckan.  I mina kläder o skita ner eller vad?
Letar väl fram några gamla SJ skjortor o byxor ur någon kasse på vinden, finns nog något som går att använda, Om det går att få slätt igen vill säga, de andra som slutade på SJ igår hade ju lämnat in allt...
När byttes uniformen ut senast? Har jag en gammal variant? De ska ju byta nu igen i maj om jag fattat rätt, vi ska vara på tågen efter deras uniformsbyte oxå och övningsköra. Kan vi fortfarande gå i gamla? De som slutar 14/6 får inte heller ut nya, vad ska de ha sista veckan? Kul att de byter 2 v för tidigt. Hade kanske varit smartare att byta i tidtabellsskiftet?


Kommentarer
Postat av: Emelinda

Varför smartare att byta i tidtabellskifte? Oss spelar det ju ingen roll så att säga, ju tidigare desto bättre.

Tycker Veolia borde stå för kläder under utbildningen om ni ska vara ute o övningsköra osv. Alt blir det väl egna kläder. SJ-uniform är väl kanske inte så smidigt kan jag tycka eftersom det är ett konkurrerande företag vi pratar om. Men gällande SJ-uniformen är den densamma som förr förutom väst & sjal, men det ska du väl ändå inte ha.

Vem är din handledare? Nån jag känner till? Du får hälsa folket som du vet jag bekantat mig med också.

2008-05-05 @ 18:36:18
URL: http://emelinda.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0