kaosartade helgen då

Det blev ju mat o Tv i fredags kväll för att ta vid där jag slutade. Sa redan vid 20tiden att jag skulle ta o gå o lägga mig, då jag skulle upp tidigt. Fick en sur min o ett - Va trevlig du är då!
Vem var det som sov förra helgen???
Nu var  det min jobb helg o den ser på pappret redan ut att bli tuff. Inget mot vad den blev i verkligheten.
Studsade upp 03.35 o kollade att mitt tåg var 20 min tidigt. Rätt skönt att vara på plats då o kunna åka. Det är ju en av fördelarna med godståg. Vet att det inte är poppis på fjärren alltid i o f s.
När jag kom till N, hade det gått ännu bättre så tåget var ännu tidigare. Hamnade på sidan men fick åka direkt.
Kom till Hallsberg smidigt. Där var det Eko. Tomt! Hängde av o lade en släde till att börja med. Höll utkik om jag skulle se någon. Kollade igenom pappren om jag kunde hitta när de skulle börja. Intet. Ringde upp tkl. Han ropade en gång i radion. Inget svar. Så det var bara att knalla ut o leta skor att lägga vid hjulen så inte tåget skulle rulla iväg.
Sista jag skulle lägga dit, vred jag på nacken samtidigt som jag drog ut huvudet under vagnen på någotvis. Så jag slog i huvudet vid hårfästet på vänster sida så det blev ett jack. Ni vet sådana där fåglar som brukar ses på tecknade filmer. Sådana såg jag. Åkte neråt o försökte bli av med loket. Fick ringa även där, ingen på plats. Alltså går ju det där himla tåget på tok för tidigt. Var ju uppe redan 8.30 i Hallsberg en lördagsmorgon.
Gick direkt upp o lade mig o sov till 11. Åt lite matrester från dagen innan. Sen kom tåget jag skulle ha hem.
Gick superbra till N. var 8 min tidig. Bromsade ner o fixade. Skrev en notis att det går bra. Tänkte att om jag börjar gå uppåt nu så borde jag möta den som ska ha tåget. Hann sopa av bilen, hade kommit en decimeter snö sen jag åkte på morgonen. X:et som hade passerat mig tidigare stod kvar noterade jag. Hm? o mitt tåg oxå. Nu hade det gått nästan 20 min sen det skulle ha avgått. Hade ingen sett trots att jag gått baklänges. Men visst kan man gå om varann. Så jag åkte. AJAJAJ.
Funderade i bilen ett tag varför tågen stod kvar. Ringde hem o bad Mattias gå in på datorn o kolla. Ringde sen Transporledningen o fick mina misstankar bekräftade. Mitt tåg skulle ställas upp för det var inställt resten av biten pga stormen som hade tagit med sig träd över kontaktledningen. Frågade om jag skulle vända o fixa det eller om den förare som skulle haft tåget fanns där o kunde göra detta. De fick tag på nästa förare tack o lov. Det gick att hålla max 60km/h. Så det tog sin lilla tid hem. Stannade i Tranås o snabbhandlade lite till. Var hemma vid 17 tiden då jag hade slutat 15.30. Satten in lasagne i ugnen o prata med svärmor i telefonen. Sen kom resten av familjen hem. De hade varit o fixat på takboken på bilen o fikat lite hos Mogge o A-L o Emil.
Åt, såg på TV o sov var väl ungefär den lördagskvällen.

Studsade upp vid 7 på söndagsmorgonen för att koma iväg skapligt. Det hade kommit snö även här nu. Började 9.30 så jag försökte komma iväg 8 med gårdagens trafikläge i färskt minne. Jag är ju så där bra på att komma iväg dock. Ska bara... så hon blev nog 8.15. Kom precis till 9.30, men det är väl som det ska. Varför ska man vara tidig jämt.
Tog ut order, kollade efter uppgift. Hittade ingen. Spanade in pappren i faxen, där hittade jag vagnslista o slutlig tåguppgift, så det blev till att räkna själv denna gång. I o m detta hade jag noll koll på var jag skulle hitta vagnarna.
Gick till att börja med ut o startade upp ett lok. Fick ringa o byta då det jag skulle ha stod i mitten. Började luska i var jag kunde hitta vagnar. Trpledn. Tågx. C. Efter några turer fick jag napp. Spår 27. Det innebar eftersom målet var Göteborg att jag först måste Bromsprova tåget på plats, det vill säga gå tågets längd i detta fall 391 m *4 ca 1.5 km i snö. Sen dra ner det på personbangården o gå runt med loket o sätta det i andra ändan. Sen kolla bromsen igen. Denna gång endast på tredjevagnen. När jag var klar med första omgången var det fortfarande fullt med uppställda tåg på pbg från gårdagen. Ett som stod brevid mig som skulle gå före så det var bara att vänta o vänta o vänta. När jag väl kom ner o var nästan klar. Kom det en annan förare som hade problem med en vagnsförstängare som satt fast. Jag gav honom mitt jobbmobil nr o sa åt honom att gå fram o rulla tåget så ska jag dra bort den. Snacka om han var tacksam. Så klart vi ska hjälpas åt det var så lite så. Tillsist kom jag iväg 70 min senare än tänkt. Fick släppa före några persontåg på vägen oxå så Väl i Göteborg var jag 90 min sen. Kom dit vid 16 tiden. Gick upp o åt lite medhavda Kroppkakor. Spanade in lite nyheter o bloggar på datorn. Gick upp på rummet en sväng. Dessa kan ju göra vem somhelst galen. 4 väggar o en dumburk med 1,2,4,6 att se på. Så det fick bli en promenad istället. Sen blev det Tv´n i uppehållsrummet istället. Där det rör sig lite mer folk. Jag är lite för social för att stänga in mig så. Såg singingbee och All that she want´s. Riktiga tjejprogram, så stackarn som satt brevid var nog lite uttråkad, tror han sov stundtals. Gick upp på mitt rum o försökte få en blund i ögonen vid 23. Sov til 00.40. Började strax därefter.
Hittade lok o tog mig till Kville. Hittade vagnar med den positiva överraskningen att det inga pendelvagnar var idag. Det gör det hela lite enklare i Jönköping på morgonen. Kortare att bromsa oxå. Denna gång hade jag turen o få ett lok med radiostyrning så jag slapp gå 4 gånger, det räcker då med fram o tillbaka. Men jag tyckte inte vagnarna lossade så jag rullade lite på tåget fram o tillbaka för att se att hjulen verkligen snurrade. Gjorde sen om bromsprovet igen på dessa vagnar jag var tveksam om. Innan jag gav mig o bestämde att de är loss. När jag ringde o klar anmälde mig hade de precis släppt Marieholmsbron för öppning. Så det blev till att vänta. Hade jag varit lite snabbare hade jag fått åka. Blev 10 min sen hela vägen mot Falköping. Trpledn ringde under resans gång o undrade om jag hade radioutb. Vilket jag har. Undrade om jag kunde ta ett trasigt lok som stod i Jönköping med till Nässjö. Visst. Upp på godsbangården o lämnade mina vagnar. Gick på det trasiga loket. hängde i, kopplade uft då jag behöver kunna bromsa det.. Gick upp på det trasiga o skulle kolla att det låg så att man kan transportera det. Då det pös ett väldigt högt pysljud från D3:an. Hjärnsläpp! Vad var det som pös? Testade att stänga av sifan. försökte läsa. Men de nya handböckerna ger tyvärr ingen ledning. Ringde lokledn. Ingen visste. Tillslut gav jag upp. Sa bara ni får fixa detta lok till Nässjö på annat sätt nu vill jag hem. Jag orkar inte tänka just nu. Så jag hängde av  o åkte hem. Var ca 15 min sen till Nässjö.
Senaste månaderna när jag ringt till Växlingen o frågat var man ska ställa loken har jag fått till svar stall. Finns inget alt. Så jag tog för givet att detta gällde nu oxå. Åkte in o insåg att det var rätt fullt + någon som ville ut. Om jag hade ringt denna gång hade jag fått veta att jag skulle ha ställt det mot de vagnar som det snart skulle dra iväg med.  Hade lite flyt dock denna gång för den som skulle ha detta tåg kom precis så han fick komma ut o flytta på loket själv. Jag åkte bara  undan så jag inte stod i vägen.
Som om detta inte var nog. Har jag ju en timmas bilfärd hem. Var hemma vid 9 tiden. Ringde upp o Tackade ja till det andra jobbet. Gick o lade mig o sov. Blev väckt av telefonen en timma senare o är nu vaken... Ska jobba natten som kommer hur nu det ska gå till vet jag inte. Måste försöka få en blund till

Kommentarer
Postat av: Oskar

Var rädd om dig... Visst, jag känner inte dig eller så men det är inte utan att man blir lite orolig när du bara jobbar och jobbar och jobbar (både på jobb och hemma) och inte sover.

Simma lugnt!

2008-01-28 @ 17:24:18
Postat av: Emelinda

Grattis till nya jobbet, kul :)

2008-01-28 @ 17:56:01
URL: http://emelinda.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0