Sand eller sten?

Sanden och stenen



Detta är en historia om två vänner som vandrar i öknen.
Vid ett tillfälle
börjar dom gräla och den ena ger den andra en örfil. Den senare, som får
ont, men inget säger, skriver i sanden: 'Idag fick jag en örfil av min
bäste vän'.




De fortsätter att promenera och kommer till en oas, där de bestämmer sig
för att bada.

Den som fått en örfil tidigare, håller på att drunkna men hans vän räddar
honom.




När han kommit till sans igen, skriver han på en sten 'I dag räddade min
bästa vän mitt liv'.




Den som givit örfilen och sedan räddat sin

vän frågar:




'När jag skadade dig skrev du i sanden och nu när jag räddat dig skriver
du på en sten, varför?




Den andra svarar: 'När någon skadar oss skall vi skriva det i sand där
förlåtelsens vindar lätt kan sudda ut det.




När någon gör något bra, bör vi gravera in det på en sten där ingen vind
någonsin kan sudda ut det.




Lär dig att skriva dina skador i sand och dina glädjeämnen på sten




Det är vänskapsvecka nu.


Att skriva på bloggen då? Sand eller sten- visst kan jag radera, frågan är om jag vill.
Jag tror fortfarande hur jämställda vi än blir, att vi ser manligt o kvinnligt i saker.
Att man lägger en värdering. Som jag skrev tidigare, när man kommer hem til någon.
Oavsett om det är städning eller annat, stryktvätt, gräsklippning, tvättade bilar.

Ord kan såra både om de skrivs eller sägs. Som att rista i sten. Svåra att sudda ut.


Kommentarer
Postat av: Hanna

va fint!

2008-04-29 @ 16:51:04
URL: http://metrobloggen.se/hannavictoria

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0