Fast anställning?eller vik?

 Fattar inte att man väljer ett vik utan chans till semester o annat betalt, när man kan få en fast anställning med all den trygghet det innebär. Speciellt då man har både barn o hus o är ensamstående o klagar över pengar var o varannan dag. Måste väl vara hur stressande som helst o bara veta fram tom dec hur man får ihop pengar. Städa tåg lr städa verkstad, vet inte om jag ser skillnaden så stor?


 Nej jag vet att fast anställning inte tilltalar ungdomar o att det viktigaste är att trivas på jobbet. Jag förstår o håller med till viss del.
Men när man har kommit en bit i livet, skaffat hus o barn, så blir ekonomin o kunna ställa mat på bordet en rätt central del. Det går nog inte att komma ifrån. Kan man sen kombinera detta så är det ju toppen.

Att sen behöva jobba varje sommar utan möjlighet att ta ledigt för det kostar förmycket, det går ju över mitt förstånd. Att välja jobb framför att vara med sitt barn. Hela tiden förlängnig av vik innebär ju att man måste spara sina semesterpengar då de trillar ut, klarar man inte detta utan de behövs för tillfället, då blir det ju svårt att ta ledigt.

Att ha betald semster 25 dagar + 14 dagar x-tra kompensationsledigt för de röda dagar vi arbetar känns helt plötsligt jättelyxigt.
Jag som sen har varit ledig tre månader varje sommar har ju haft det jättejättelyxigt det förstår jag. Det är inte alla förunnat. Men jag älskar att ha möjligheten att få vara med mina barn. Åka o bada om det behövs, eller bara slappa vid poolen. Bara tanken på sommaren som kommer då de bara får 2 v med M + 2 v med oss båda, får det att krypa i kroppen på mig. Vill inte att Linus ska behöva vara på fritis när det är sommarlov.
Men jag tar ledigt i höst med dem istället o får två veckors lön ytterligare x-tra för utköpt semester istället. Har aldrig tidigare använd denna möjlighet. Möjligheten/risken finns dock att det blir så i år.


Kommentarer
Postat av: Emelinda

Städa som städa kan jag tycka så jag skulle ju helt klart gå på intervjun isf. Fast anställning är ju toppen!

2008-04-27 @ 18:51:58
URL: http://emelinda.blogg.se
Postat av: Joakim

Fast anställning är ju det bästa som finns, tycker jag, som ungdom (eller tror att jag är det i varje fall..), banka lite vett i dom som tycker annorlunda! :)

2008-04-28 @ 06:46:36
URL: http://www.ewenson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0