75%

Med anledninga av denna artikel så undrar man ju. Vart är vi på väg och vilket samhälle vill vi ha?

Jag väljer att jobba 75% helt frivilligt och utan möjlighet att stämpla upp. Jag låter föregående inlägg vara o förbli en dröm, spara visst för att en dag har råd med första grejen på listan, nästa grej när jag sparat lite till. Man kan inte ha o få allt på en gång.

Jag jobbar 75% för att barnen ska få vara hemma och inte på fritis, jo några timmar är de ändå, men inte speciellt många.
Om den arbetsplats man söker sig till inte kan erbjuda mer tid får man kanske tänka om, o byta, om man nu måste ha mer inkomster.
Alternativet är ju att lära sig leva på mindre. Måste alla jobba heltid?

Så funkar de nya reglerna för a-kassan

  Från och med i dag får den som jobbar deltid stämpla max 75 dagar. Tidigare var gränsen 300 dagar.

  Veckor då man är helt arbetslös omfattas man inte av de nya reglerna.

  En person som jobbar halvtid (stämplar 2,5 dagar per vecka) blir utförsäkrad om 7,5 månader, alltså i november.

  Ensamstående med barn kan få ersättning även efter 75 dagar.

75 dagar om man har en 80% tjänst räcker ju i 75 veckor dvs en dag per v. Detta borde väl räcka för att hitta ett nytt jobb. Hos oss skriker de efter arbetskraft. Jag tycker att detta är fullt tilräckligt, inte ska man jobba 80% o stämpla upp i 300 veckor för att man inte orkar ta tag i sin situation.
Jag hjärtlös- ja antagligen.


Kommentarer
Postat av: Undrande

Och var ska de 200.000 heltidsjobben som deltidsarbetande kvinnor ofta vill ha men inte får då finnas? Ska alla bli lokförare?

2008-04-10 @ 18:53:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0