Morgonstress

Vaknade 07.15. Trött som attan, trots att jag somnade före barnen. Försökte väcka dem. Det var nästan omöjligt. Fick upp Madde, fixade hennes frukost. Plockade fram kläder åt Linus. Försökte få liv i honom igen. Klockan började då närma sig 07.45. Tiden då det är dags att stå vid ytterdörren om Linus ska hinna med bussen. Försökte klä på honom men en strumpa på o en av hela tiden. Fixade gröt till honom och konstaterade att det blir att skjutsa idag. Han trilskades lite till o gröten kallnade. Fick tillslut på lite kläder klockan hade då blivit 08.10 o skolan börjar 08.20. Han har fortfarande inte kommit ur sängen alltså. Dags att värma gröten o  hämta ett glas mjölk. Han lägger sig då i sängen o försöker dricka. Tar glaset.
Ok, förklara igen för mig- hur gör man? Jag vet ju nu att det beror på att han är trött- men inte ska väl han vinna på detta o få ligga kvar hemma i sängen lr? Skolan gäller för alla.
Förklarar att han måste gå o lägga sig tidigare och att man måste gå till skolan, om man inte är sjuk ,lr har ont någonstans. Det konstaterar vi att han inte har.
Struntar i honom ett tag igen- går och stryker.8.40 går Mattias in igen o får då upp och med sig honom. Alltså fick han komma försent. Hoppas han tyckte det var så pinsamt att han inte gör om det igen. Det är väl dock att hoppas för mycket. Madde gjorde ju likadant hela förra våren. Skolan påstod då att det var vårt fel för att vi var elaka hemma. Anmälning till soc och bup blev reslutatet då.
Har fått massor av  stöd av bup. Vet att jag ska nonchalera negativt beteende när det är för att skapa uppmärksamhet. Få regler men vara konsekvent. OSV.
Vill ju ha ett medel att ta till när barnen bara säger:
 -Nej det tänker jag inte.
Hur lockar man o fixar då?
Hur får man dem att fatta att mitt nej är nej, när inte deras nej får vara det?

Madde ville ha glass igår kväll. Jag sa nej. Hade ingen motivering klar just då- illvrål o hon gick ut. Sa bara:
 -Jag kommer inte in, förrän jag får glass.
Struntade totalt i henne. Hon fick inte glass. Kom in efter en stund.
Vet ju nu att motiveringen kanske hade blivit att det är försent nu vi tar det i morgon em till mellis.
Bara det att jag inte hinner leverera en förklaring just då förrän cirkusen är igång.

Fick ett bra tips av en kompis- Svara:
 -om du frågar nu så blir det nej, men om du väntar utan att tjata så kan det bli kanske.
Men att hinna tänka efter o ta till detta i stundens hetta när man stressar, hur gör man?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0